Eipä ole tullut reiluun pariin kuukauteen raapusteltua tänne mitään. Kesäkuussa duunit ja lasten harrastukset vei kaiken ajan ja ylimääräisen virran äijästä. Heinäkuussa taas on otettu todellinen irtiotto molemmista. Fillaritouhut jääneet myös vähällä.

Kaikkea pientä kivaa sitä on kuitenkin tullut touhuttua pyörän parissa.

mm:

- Uusi potta

- Plussa rengastestausta, Procore ja Huck Norris

- Uusi Racefacen liipasin hissitolppaan

 

Uusi kypärä:

TLD A1. Iso peukku!!!! Paras kypärä jota olen kokeillut.

a1.jpg

 

Rengastestausta:

mond.jpg

Fiksumman tekemisen puutteessa mittailin haarukoiden rengasclearancet ja tilasin Nobby Nic 2.8 tuumaisena eteen ja taakse. Renkaiden leveys 68mm, joten leveyssuunnassa +5mm verrattuna normirenkaisiin. Normaali 27.5 Rockshox Pikeen (non-boost) tuo mahtuu ihan heittämällä. Ei se varmaan taida toimia syksyn paskakeleillä kun rengas kerää mutaa, mutta se on sen ajan murhe. Takarengas mahtui myös ja näytti että ei sekään ota kiinni chainstayhin. Kahden lyhyen lenkin jälkeen kuitenkin oli todettava, että kyllä kiekko antaa sen verran periksi nopeissa mutkissa ettei tuota testia kannata jatkaa. Eli nyt on vajaa kuukausi ajettu sekarengastuksella. Edessä NN 2.8 ja takana muutaman testin jälkeen Mountain KIng 2.4. Eikä siinä vielä kaikki. Sisäänsä molemmat ovat saaneet Procoret http://www.schwalbe.com/en/schwalbe-procore.html. Paineet ovat olleet edessä 1.0-1.1 baria ja takana 1.1-1.3Bar. Normaaliajossa metsässä pito on huikea. Normaalirenkailla olen ajanut vuosikaudet edessä 1,5 / takana 1.6-1.7 paineilla. Procoreista sen verran, että niiden osalta internet ja testit pelottelevat asennuksen vaikeutta. Ja paskat. Mun mielestä todella kätevää kun pystyy nostamaan tubelessina renkaan reunoille Procorea täyttämällä eikä Napsautinta tms käyttämällä. Painoa Procore lisää 200g per rengas. Kyllähän se tuntuu, mutta äkkiä siihen tottuu. Mulla on myös hyllyssä Huck Norrisit http://www.vuoripyora.fi/tuote/hucknorris/, mutta en ole vielä testannut toimintaa.

No miksi pelleillä rengailla ja kaikenlaisilla virityksillä kun en muutenkaan saa renkaita rikki tai aja isoa kovaa? No hei! Kyllähän sitä pitää miehellä olla joku tekosyy viettää laatuaikaa mancavessansa (3 neliön pihavarasto).

Normaali treiliajossa tuo rengaskombo/paineet/härvelit toimii hienosti.

 

Raceface liipasin hissitolppaan

RFliip.jpg

Toimii käsittääkseni kaikkien vaijerivetoisten kanssa. Todella hyvä ergonomia ja vipusuhde. Suosittelen!

 

Loppuun yksi turhamaisuus lisää:

Mulla on jarruina ollut jo jonkin aikaa Shimanon XTR xc versiot. Kevyet, mahtava yhden sormen kahva... mutta ihan saatanan tehottomat. (tai sitten en osaa ilmata kunnolla niitä). Mun mielestä etujarrussa pitää olla niin paljon tehoa, että takapään saa yhdellä sormella jarrutettaessa halutessan ylös. Vakioita ei saanut edes lukkoon soratiellä. Bongasin Ebaystä Saintin jarrusatulan ja naitin sen XTR:n kahvan kanssa. BUENO! Nyt on tehoa.

XTRSaint.jpg