En voi enää elää ilman hissitolppaa. Siitä on tullut liian tarpeellinen laite trailiajossa. Hissitolppa antaa mukavasti lisää (valheellista)itseluottamusta vaikeisiin kohtiin. Itse asiassa käytän sitä melkein koko ajan ajossa, en pelkästään vaikeissa paikoissa. On todella kätevää kun saa tuo pyöräilyperseenalusen pois tieltä. Painopistettä saa lähemmäs tonttia sekä liikkumatilaa huomattavasti enemmän pyörän päälle.

Jossain vaiheessa itsekin naureskelin, että mä en ikinä laita tuollaista 500-600g hökötystä 179 grammaisen Thomson Masterpiecen (titanium pulteilla tottakai) tilalle. Tuo oli silloin kun olin pahimmillaan sairastunut weightweenies-tautiin. No sitten kun testasin ekoja kertoja Crankbrothers Joplinia niin se oli menoa. Sen jälkeen on ollut 1 tavallisesti letkuohjattava Reverbbi ja 1 Reverb Stealth. Reverb ei tykkää kylmästä ja se alkaa hidastumaan aivan liikaa jo alle +5 asteen lämpötiloissa puhumattakaan pakkasesta. Kun naapurilta hajosi KS Lev niin tuli puhetta, että ostetaan talveksi parit kappaleet ICE V8 tolppia. Ne ovat rumia ja halpoja. Kuriiri kiikutti Saksan maalta tolpat n. 85 euron kpl hintaan.

V8.jpg

Perinteitä kunnioittaen laitoin uuden tolpan heti palasiksi. Vähän niinkuin "if it ain't broke, break it!". Siinä ei kovin montaa liikkuvaa osaa ollut. Mekanismi on hemmetin yksinkertainen ja sen pystyy huoltamaan ketä tahansa. Mukaan tuli "huoltopaketti" missä on sellaiset muovikiilat mitkä estää tolpan sivuttaispyörimisen. Ne ilmeisesti ovat kulutustavaraa. Kun tolppa oli palasina niin laitoin kaikki paikat täyteen Slick honeyta.

Tolppa on mekaaninen eli nousumekanismi toimii siis jousella jota pystyy esijännittämään (nopeuttamaan nousua) tolpan alaosan tulppaa kiristämällä. Lukittua sen saa ylös, 45 mm ja 90mm. Isot pojat sanovat, että siihen on helppo myös porata joku mukava 20-30mm trailikorkeus. Mulle nuo vakio tiputukset on ihan riittäviä.

Vipu: Tolppa on siis letkuohjattava. Tangossa on uudistettu vipstaaki joka on aika tarkka säädöistään. Pelkkä vivun painaminen ei vapauta lukitusta vaan satulaan on laitettava hieman painoa, sitten vasta vipu alas ja tolppaa ylös/alas.

Nyt olen ajellut Ice V8:lla reilut pari kuukautta. Se tekee sen mitä sen pitääkin... mutta onhan se toiminnaltaan aika paska. Peukalo on lenkin jälkeen ihan finaalissa kun on joutunut vääntämään kummallisessa asennossa epäergonomista vipua. Eli ei tuon tolpan käyttö mitään herkkua ole. Mut se toimii!

Omistan siis tällä hetkellä RS Reverb Stealthin joka on käytössä aivan loistava. Ainoa ongelma on, että ei se toimi kylmässä. Ice V8 on käytössä aika hirveä, mut se toimii.

Plussat:

- Halpa! Halvempi kuin Reverbin huolto.

- Yksinkertainen rakenne, helppo huoltaa.

- Toimii pakkasella. Ainakin toistaiseksi.

- Mukana tuli varaosa muovikiilat

 

Miinukset:

- Aika ruma, varsinkin se haitarikumi

- Vipu on aika hirveä

- Ärsyttää kun joutuu varata painoa satulalle ennen kuin tolppaa saa ylös tai alas

- Käyttö yleensäkin. Hissitolpan pitäisi olla mun mielestä sellainen, että sen saa alas ja ylös nopeasti pienellä vaivalla ja yksinkertaisella liikkeellä ilman ylimääräistä jumppaa. Tämän ICEn säätöön pitää varata erityishuomiota, joka on pois ajohuomiosta. Muutenkin tällaisen harrastelija-wannabe-enskakuskin ohjaamo on "täynnä käsiä ja jalkoja" kun ajetaan tuolla mehtässä niin lisää siihen sitten vielä ylimääräistä Zumbaa.

 

Loppusanoiksi sanon, että toimii, mutta käyttömukavuus on heikko. Kyllä tuolla talvet ajelee. Odottelen kevättä ja lämpimiä Reverb-kelejä.