Hissitolppa on ollut oman maastopyöräilyhistoriani merkittävimpiä kapistuksia. Tosin kyllä se koville otti silloin entisinä hyvinä weightweeniesaikoina laittaa tuollainen 600 gramman ankkuri 169 grammaisen Thomson Masterterpiecen tilalle. Mutta sitten ei ollut paluuta entiseen. Yhtäkkiä itseluottamus pyörän selässä kasvoi aivan uusiin sfääreihin kun ei enää tarvinnut keikkua jossain korkealla satulan päällä, sivulla, takana ja ties missä. OTB-yritykset vähentyivät myös radikaalisti.

Crank Brothers Joplin -> RS Reverb -> RS Reverb Stealth ja Ice V8 -> 9point8 Fall line. Jos oikein muistan niin jo 4 vuotta ollaan menty hissitolpilla.

 

9point8 Fall line from Canada, 150mm iskulla

fallline1.jpg

Joulukuun alussa 2015 Ridemore mainosti ja minulla ei ollut vastustuskykyä. Ostopäätöstä nopeutti vielä Reverbin siirtyminen talvihorrosliikenopeuteen...

Fall line on aika hintava, mutta nyt miltei viiden kuukauden käytön jälkeen ei se enää vituta. Mielipide: hintava on muuttunut koko rahan arvoiseksi.

fallline.jpgfallline2.jpg

 

Tolpassa on loistavia hyvin funtsittuja ominaisuuksia joita en ole edes aiemmin osannut kaivata.

Yllä olevassa kuvassa näkyy yksi niistä. Satulan kiinnitysclampit on erilliset tilt-säädön kanssa eli satulan saa irti ilman, että tarvii uudelleen säätää satulan kallistuskulmaa. Esimerkiksi tolpan nousunopeutta on tosi helppo säätää. Ilmaventtiili on satulan alla. 1. Clamppi ruuvit vähän löysälle. 2. kiepauta satula sivulle. 3. ilmaa sisään 20-40 PSI. 4. satula takaisin ja ruuvit kireelle. 5. kovaa ajoa! Jos oikein hosuu niin tuo kaiken tekee alle minuutissa. Eli vaikka kesken lenkin jos on iskaripumppu mukana.

Tolpan ilmanpaine on aika matala ja sillä saa hyvin säädettyä nousunopeuden jokaisen kasseille sopivaksi. Lämpimällä kelillä 20 PSI = kohtuu nopea nousu, yli 30 PSI = varo kasseja, 40 PSI = kuvittele että joku potkaisee sinua suoraan kasseille. No kylmällä ilmalla piti nostaa painetta tuonne ball breaker tasolle jos halusi nopeutta lisää.

Viime talven perusteella toimii ja nousee hyvin jopa yli -20 asteen lämpötiloissa. Reverb alkaa oirehtimaan jo +5 asteessa!

Ehkä loistavin ominaisuus on tolpan irroitus rungosta/vaijerista. Tämähän on aivan perseestä Reverbin kanssa.

1. Satulaputken kirstin auki. 2. Tolppa ylös. 3. Ruuvaa kiinnike sormilla auki. 4. ruuvaa tolppaa kiertämällä vaijerin pikakiinnitys irti tolpasta. Tähän kaikkeen menee vajaa minuutti ja sama takaisin laitettaessa!

Täällä hyvä esimerkkivideo : https://www.youtube.com/watch?v=TFxkZEZy16I

Kaukosäätö toimii siis perinteisellä vaijerilla ja tankoon kiinnittyvän liipasin saa asennettua moneen eri asentoon; molemmille puolille, peukalolle, etusormelle. Kannattaa ehdottomasti ostaa liipasimeen tällainen: https://www.youtube.com/watch?v=QYGtSkHd6Nk https://www.youtube.com/watch?v=g_HKJr0eXBA

 

Viiden kuukauden käytön aikana ei ole ollut mitään ongelmia tolpan kanssa. Toimii kuin junan vessa! Negatiivisia asioita jos pitää keksiä niin ainut minkä äkkiseltään saan mieleeni on kaukosäädinliipasin helisee pikkasen epätasaisessa maastossa. Vaijeriin pitää jättää pikkasen löysää ja alumiinivipu tärisee. Ihmettelin pitkään mikä helvetin ääni etupäästä tulee. Luulin aluksi, että ohjainlaakeri on jotenkin löysällä tai paskana, mutta sitten tajusin, että se on hissitolpan liipasin.

Käsittääkseni samoilla sisuksilla myydään myös Raceface Turbine / Easton Haven hissitolppia. Kummassakaan ei ole tuota kätevää satulan kiinnitystä. Tuosta vaijerin pikakiinnityksestä en osaa sanoa, että onko samanlainen kuin 9point8:ssa.

Tässä yksi parhaimpia arvosteluita Fall linestä http://www.pinkbike.com/news/9point8-fall-line-dropper-post-review-2015.html

Varaosista tai huoltohinnoista ei ole tietoa. Ridemore ainakin kehui ostaessani, että varaosia saa heiltä ja huollot hoituu.Jos osaisin laittaa tähän tähtimerkkejä niin 4,5/5 menisi tälle. Miinukset hinnasta. Muuten en voi kuin suositella.