Lauantaina järjestettiin Hallainvuoressa oikein mukavat enskakisat. Formaatti oli hieno: 3 EK:ta. Paperilautasista numerolätkät jokaiselle. Pätkät 45 minuuttia auki ja sai ajaa niin monta kertaa kuin ehti tuossa ajassa. Ylhäällä lähettäjä sanoi lähtöajan joka piti ilmoittaa maalissa olleelle maalimiehelle joka naputti ajat Exceliin. Mukana oli 19 kisaajaa ja taisi siinä mukana ajella joku kisan ulkopuolinenkin. 

Ajattelin, että pitäähän jonkun aina olla kisoissa viimeinen joten päätin ottaa osaa vaikka etukäteen jännitti aivan sairaasti. Mukana Suomen enskakisojen kärkinimiä useita ja minun mittakaavalla muuten vaan nopeita ja taitavia kuskeja. Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäiset enskatyyliset mittelöt, vaikka olivatkin tällaiset epäviralliset miniskabat.

Alkuun talutettiin EK1 pätkä ylös ja tutkailtiin ajolinjoja. Itsellä alkoi reidet kramppaamaan jo tunkkaamisesta ja ajattelin et mitä tästä mahtaa tulla. Lisäksi sain jotenkin katkaistua ketjuni lämmitellessä ekalle pätkälle. Nopeasti siitä ketju katki ja uutta lukkoa tilalle. Siinä ei kauan nokka tuhissut kun joku tuli vielä vähän auttamaan. 

Eka pätkä ei ollut minulle mieleinen. Ensin kallioilla droppia, kurvailua ja muutama rock garden jossa jotenkin sain sössittyä vauhdit pois. Meno tuntui todella hitaalta. Ajoin pätkän 4 krt, joista kolmas oli parhaani. Neljännessä kävin miltei kyljelläni yliyrittämisen takia ja aika ei parantunut. EK1 sija 13 ja 8 sekuntia kärjelle jääneenä. Se on paljon noin lyhyellä pätkällä. Kyllä kärki meni todella kovaa. 

Juuso.jpg

Jere Ketolan kuvamateriaalia. Kuski J. Pihlaja ja taustalla ajolinjoja vakoilemassa S. Hjerppe.

 

EK2 meni jotenkin paljon smoothimmin ja myös alkujännitys oli poissa. Siinä ei ollut teknisesti mitään kauhean vaikeita paikkoja ja muutamassa kohtaa pystyi kokeilemaan eri linjoja. Pätkäsijoitus 8/19 ja reilut 5 sekkaa kärjestä. 

 

EK3:sta ylös kiivettäessä alkoi taas pikkasen jännittää. 

Tässä funtsitaan loppulaskun ajolinjoja oikein porukalla. Pitäiskö vetää tuosta vai saisiko tuolta pyöreämmän ajolinjan...

halla.jpg

No hengissä siitäkin selvittiin vaikka tokalla laskulla pannutinkin kahdesti kymmenen metrin välein. Viimeisellä sain ehjän laskun ja päätin että jätetään se "viimeinen" lasku (millä yleensä katkotaan luita) väliin. Kolmos pätkän sijoitus oli 12/19 ja yhteistuloksissa tuli 10. sija. Se oli erittäin positiivinen yllätys. Porukan voisi ehkä karkeasti jakaa näin: Sijat 1-4 proäijiä, 5-9 ajaa helvetin lujaa ja 10-19 oli tavallisia kuolevaisia. 

Tässä hieno videopätkä EK3:sta.

https://www.youtube.com/watch?t=2&v=riBU2MNdDyM

 

Kaikenkaikkiaan hieno setti. Kovia kuskeja, hienoa kalustoa ja huonoa läppää. Voiko enempää pyytää?