Monella on sellainen käsitys, pyörän kiekkojen rakennus ja rihtaaminen on jotain tähtitiedettä ja sen maagisen taidon taitaa vain kourallinen vanhoja pyöränruuvausguruja.  Näin minä ainakin luulin ennen.

Homma alkoi taas siitä, että kaikkea pitää kokeilla sen enempää aiheeseen perehtymättä. 

Rihtasin monta vuotta sitten jonkun vanhan paskavanteen ja paremman tiedon puutteessa vetäsin pinnat aivan törkeen kireelle. No siitähän tuli sellainen hieno 32-kulmio jonka sivuttaisheitto näytti zikzak-kuviolta. Eli kaikinpuolin onnistunut rihtaus!

Siitähän se sitten lähti, internetin syövereistä löytyi helposti lisätietoa miten kiekosta saa pyöreän ja suoran.

Tilasin siis tällaisen: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php . Sen ohjeilla kiekko uudestaan palasiksi ja sain siitä ihan soivan pelin vielä.

Homma olikin yllättävän hauskaa. Piti hankkia vähän välineitä: DIY rihtauspukki kirjan ohjeiden mukaan, DIY dishing työkalu, Spokey pinna-avain ja Ebaysta Icetoolsin tensiometri. Niillä tein muutamat Stanin kiekot. Ekan tekeminen vie aika paljon aikaa mutta sitten homma helpottuu tosi paljon kun on jonkunlainen käsitys mitä pitää tehdä.

Vähän myöhemmin ostin sitten hieman paremman tensiometrin. http://www.wheelfanatyk.com/store/digital-tension-gauge/ Ei siinä vanhassakaan kyllä mitään vikaa ollut, mutta digitaalisuus houkutti. Ja samalla ostoskierroksella tuli mukaan säädettävä nipple driverin helpottamaan hommia http://www.wheelfanatyk.com/store/problemsolver-nipple-driver/.

Oiskohan nyt takana 6 kiekot, joista kahdet kuitukehillä. Isot pojat pelottelivat, että kuitukehät on niin vaikeat tehdä että pitää olla ammattilainen asialla. Ja paskat! Molemmat on olleet mitä helpoimmat tehdä. Kuitukehät ovat niin suorat ja jäykät ettei niiden kanssa tule samanlaisia ongelmia kuin kevyiden alukehien kanssa. Tein vaimon fillariin Stanin Alpine kehillä kiekot. Ne vasta pain-in-the-ass olivat rakentaa. Loppukireyksiä vedellessä suora kehä muuttuu yhden pinnan kiristyksellä ainakin viidestä kohtaa käyräksi. Siinä meinas mennä hermot. No suora siitäkin loppujen lopuksi tuli.

No sitten onko kestäneet? Ihme ja kumma kyllä ovat. Kun pinnakireydet ovat oikeat ja tasakireyksiset niin todella pienellä rihtauksella olen selvinnyt.

No tuleeko sitten halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna?

Ei ja joo!

Kyllä Stanin Flow/Arch/Crest valmissetit esim. Hopen navoilla ovat todella kohtuu hintaisia. Ei taida kovin helposti saada itse rakennettua halvemmalla. Molemmat kuitukehäiset olen kyllä saanut itse tehtyä vähän halvemmalla kuin kaupasta ostettuna. Pinnojen hintoja kannattaa tsekata useammasta paikkaa. Niissä on yllättävän suuret erot. Ei muuta kuin pinnan nimi ja "speichen" perään niin alkaa tulemaan germaaninettikauppoja Googlesta.

No mitkä pinnat? DT Compit tai Sapim Racet on perussettiä. Niitä saa halvalla ja ne kestää aika hyvin. Sitten kevyemmäksi menee DT comp racet ja Sapim D-lightit. Painossa säästyy n. 40-60g per setti Comppeihin/Raceihin verrattuna. Sitten siitä kun mennään ohjaisemmaksi niin hinnat pinnojen hinnat nousee reippaasti ja myös kiekonrakennus vähän vaikeutuu. Ohuempi pinna kiertyy aikalailla loppukireyksissä. Maastoon suosin itse 32 pinnamäärää. Kuitukehät voi tehdä aika ohuillakin pinnoilla tai 28 kpl pinnoillakin koska kehä on aikalailla jäykempi kuin alumiininen.

Alu vai messinki nippelit? Molemmilla olen tehnyt kiekot ja jos on kunnon pinna-avain niin ei vedä alunippeleitä pyöreeksi heti kättelyssä. Painoeroa 60g messinki ja 20g alu. Ei ole ollut ongelmia aluilla ajossa. Nyt viimeiset (Noxit) tein DT hex http://www.starbike.com/images/DT/nippel_pro_lock_hexagonal.jpg alunippelein ja jatkossa kyllä teen kiekot pelkästään niillä. Pinnankiristys todella paljon helpompaa kun ne kiristetään "hylsypinna-avaimella".

Mitkä kehät?

Stanin valikoimasta löytyy varmasti joka ajoon sopivat. Itse en kyllä enää todennäköisesti palaa alumiinikehiin. Kyllä kuituiset ovat nykypäivää. Kyllä näitä Light-bicyclen ja Nextien kehiä alkaa tulemaan yhä useammin metsissä vastaan. Taitaa joku jo Suomessakin näitä myydä http://www.mcarbon.fi . Jos budjetti kestää niin Ridemoresta Nox composites vanteet ja jos oikein syvät taskut on niin Enveä.

Ostakaa ihmeessä tuo kirja jos vähänkään kiinnostaa kiekonrakennus. Hauskaa pikku näpertelyä! Eikä ole todellakaan rakettitiedettä.