http://www.vitalmtb.com/forums/The-Hub,2/Aluminum-Versus-Carbon-MTB-Wheels,8260

Järkee vai ei? Kannattaako laittaa rahaa kiinni kuitukiekkoihin kun samalla rahalla saisi puoli pyörää päivitettyä? Ei ne kestä maastossa, varsinkaan noi kiinalaiset?

Näitä asioita on tullut pohdittua paljonkin viimeisen puolentoista vuoden aikana. Paljon on tullut kahlattua läpi keskustelupalstoja aiheesta ja niistä löytää niin puolestapuhujia kuin myös myös "Nureja" jotka dissaa kaiken aiheeseen liittyvän ja liittymättömän.

Minä kuitenkin 2013 syksyllä päätin ottaa riskin ja hankkia Lightbicyclen kehät Kiinasta. Aattelin että jos lähtee henki kehän hajoamisen takia niin lähteepähän sitten ainakin mielitouhussa. Aikaisempaa kokemusta eri kiekoista oli Notubesin Flow:sta ja Cresteistä ohkaisilla ja paksuilla pinnoilla. Flowt on jykevää kamaa ja niillä tuntui hyvältä törmäillä mihin vaan. Cresteissä, varsinkin D-Light pinnoilla, tuntui kyllä joustoa tietyissä tilanteissa. No entäs nuo LB:t? Ensivaikutelma rakentaessa oli että nää kehät on aivan sikajäykät verrattuna alukehiin. Mulla oli AM versiot joissa 15g tavaraa enemmän/kehä kuin perusversiossa. Koko siis 27.5 ja kehien painot muistaakseni 405g/kehä. Eli painoltaan Crestien ja Archien välimaastoon. Tein ne kohtuu ohuilla D-Light pinnoilla joita 32kpl ja yyberkevyillä Tunen King&Kong navoilla. Ensimmäisillä ajokerroilla huomasi kyllä selkeän eron jäykkyydessä. Eli alle 1500g painavat kiekot tuntuivat yhtä jäykiltä kuin yli 1900 g:set Stanin Flowt. Kehän painossa eroa noin 100g kuitukehien hyväksi.

Vuosi ja 960 km myöhemmin kuitukehät olivat ehjät ja vielä todella hyvässä kunnossa. Olen ollut todella tyytyväinen niihin. En ole säälinyt niitä mitenkään. Aluksi tietenkin tuli oltua varovaisempi, mutta aika pian niihin oppi luottamaan. Kerran ajoin kohtuu kovaa vauhtia kallioista trailia. Myöhästyin keulan nostossa ja täräytin eturenkaan korkean kallioportaan reunaan. Keula pohjasi niin että kolahti ja äijä veti puolittaiset OTB:t. Ajattelin et nyt se oli etuvanteen menoa. Tarkemmin tutkittuani huomasin ettei siinä ole jälkeäkään.

3 kertaa olen tarkastanut suoruuden ja pinnakireydet. Kahdella ekalla kerralla taisi olla 1 mm heittoa ja pikkasen piti kiristellä pinnoja. Viimeisen kerran tsekkasin suoruuden ja pinnakireydet kuntoon ennen kuin myin ne. Itse asiassa ei tarvinnut tehdä mitään, olivat suorat ja pinnat suosituskireyksissä.

Alkoi tehdä mieli kokeilla uutta muoti-ilmiötä eli pikkasen leveämpää kehää. Nuo LB:t olivat 23mm sisämitaltaan. Pohdin Derbyjä, LB:tä ja Nox compositesin kehiä. Päädyin ostamaan Pyörähuollon kautta Noxit joissa vanteen sisäleveys 29mm. Sain ne rakennettua ennen joulua ja laitoin suoraan nastagummit alle. Vertailua on vaikea tehdä vanhoihin LB:n kehiin verrattuna, koska nastarenkaiden ja liukkaan alustan tuntuma on niin erilaista.

No onko ne sitten rahallisen panostuksen arvoiset?

Oma mielipiteeni on, että on joka pennin arvoiset! Ja niin näyttää olevan enenevissä määrin myös monen muun kuskin mielipide. On nääs alkanut tulemaan aika usein vastaan kuitukehiä. Ja aika moni niistä on kiinahalpiskehiä.

Xc-kiekkojen painolla saat jäykät treilikiekot. Kelpaa ainakin mulle.