mondraker.jpg

Pari lenkkiä takana uudella rungolla. Aluksi tuntui oudolta kun ohjaamossa on tilaa todella paljon. Vähän niinkuin ajaisi pikkasen liian isolla rungolla joka on kumminkin matala. Reach kasvoi Cubeen nähden 6 cm ja lisämausteeksi tanko leveni 4cm. Siinä siis uutta asentoa opeteltavaksi lihaksille. On se kumma kun kroppa tottuu tiettyyn ajoasentoon ja sitten kun kokeilee jotain toisenlaista fillaria niin siinä on ilmassa pientä varovaisuutta.

Painoeroa Cuben Stereon ja Dunen välille tullee luokkaa 1,1kg. Sen verran tuo runko on painavampi. Sen kyllä huomaa selkeästi metsässä. Cubella pikkunäppärä kivikossa kikkailu oli lastenleikkiä kun taas lyhyellä kokemuksella Dune on sellainen "täysillä päin"-tyyppinen fillari. Keulan nosto ja kevennys on jonkin verran työläämpää Dunella pitkän akselivälin ja painolisän vuoksi.

No mitä muuta? Dune suorastaan huutaa kovaa ajamista! Mitä kovempaa sitä paremmalta tuntuu. En mä kyllä kovin urheita suorituksia ole vielä uskaltanut tehdä. Sen verran niljakasta tuolla metsässä on ja takaraivossa kummittelee vielä kuukauden takaiset pannutukset. Kun tasan kaksi vuotta sitten ajoin ensimmäisiä ajoja Cube Stereolla, laskettelin Möskärin jätemäkeä alas kummastellen, että tuntuupa täysillä mäen lasku helpolta verrattuna aiempaan Trek Fuel EX:ään verrattuna. No nyt voi sanoa taas saman: Tuntuipa tuollainen +40 km/h laskettelu muhkuraista mäkeä alas pykälän helpommalta Dunella kuin Cubella. Jos Dune tuntuu vakaammalta kovavauhtisissa alamäissä niin kyllä vielä selkeämpi ero on ylämäissä. Pito on aivan posketon vaikka runttaisi pahaa mäkeä putkelta.

Jousitussäädöt on vielä takapään osalta hakusessa. Sägi on kohdallaan mutta jousitus pohjaa turhan helposti. Pitää tsekata minkä kokoinen volume spaceri siellä ilmakannussa on ja ostaa pykälän suurempi jotta saisi loppujouston progressiivisemmaksi. 

mondraker2.jpg

Tässä kuosissa (möhkörengastuksella ja Shimanon M647 575g polkimilla) kalavaaka näytti 13,5 kg. Siitä nopealla laskutoimituksella ilman polkimia ja Hans Dampf rengastuksella 12,6 kg painoon. Harmi kun just kesällä revin Noxin vanteista valkoiset teipit pois ja Piken teipitkin vaihtui Stealth mustiin.

mondraker%20ohjaamo%20edest%C3%A4.jpgmondraker%20ohjaamo%20takaa.jpg

Ohjaamo edestä ja takaa. Bongasin tuollaisen limited edition "kullitetun" Renthalin Fatbar Carbonin Bike24:sta. Leveyttä 780mm, nousua 20mm ja painoa 225g. Stemminä Mondrakerin omaa tuotantoa oleva 30mm nysä.

Tässä vielä lähikuvaa Mondrakerin omintakeisesta takajousituksen linkustohässäkästä:

mondraker%20jousitus2.2.jpg

Jousituksen painuessa iskaria työnnetään kasaan molemmista päistä. Tuon linkuston tienoo vaikuttaa sellaiselta paskamagneetilta. Saa nähdä miten laakerit kestää.

Spec list      
    grammaa  
runko Mondraker Dune XR 2015 3654  
headset FSA 110  
haarukka RS Pike 160mm Avalanche DH open bath 1890  
kiekot Nox composites Farlow 27,5", id 29mm, Sapim CX-ray pinnat, alu nippelit, X0 navat 1560  
kammet sis. Rattaat ilman BB Raceface Next SL kammet, Absolute Black Oval 32T narrow-wide ratas, kammen päihin muovisuojat 460  
BB Raceface   100  
pakka X01 10-42 267  
ketju Sram 260  
takavaihtaja XTR 11-sp 223  
liipasin XTR 11-sp 121  
spacerit   5  
stem OnOff Stoic FG 30mm 130  
tanko Renthal Carbon DH 780mm, 20mm rise 225  
tupit Cube lock 90  
etujarru pl. Levy XTR Race 190  
takajarru pl. Levy XTR Race 205  
etulevy sis.ruuvit XT 180mm 145  
takalevy sis. Ruuvit XT 180mm 145  
adapterit etu pm-pm, taka pm-pm 30  
tolppa 9point8 Fall line 608  
kiristin Mondraker   30  
vaijerit Jagwire 100  
erinäiset ruuvit, rasva yms   90  
satula SDG Bel-Air 2.0 250  
eturengas Schwalbe Magic Mary 2.35 952  
takarengas Continental Trail King 2.4 950  
litkut Stan 130  
yht g Ilman polkimia 12920  
polkimet XTR 330  
  M-647   575
  polkimien kanssa 13250 13475