Pari lenkkiä takana uudella rungolla. Aluksi tuntui oudolta kun ohjaamossa on tilaa todella paljon. Vähän niinkuin ajaisi pikkasen liian isolla rungolla joka on kumminkin matala. Reach kasvoi Cubeen nähden 6 cm ja lisämausteeksi tanko leveni 4cm. Siinä siis uutta asentoa opeteltavaksi lihaksille. On se kumma kun kroppa tottuu tiettyyn ajoasentoon ja sitten kun kokeilee jotain toisenlaista fillaria niin siinä on ilmassa pientä varovaisuutta.
Painoeroa Cuben Stereon ja Dunen välille tullee luokkaa 1,1kg. Sen verran tuo runko on painavampi. Sen kyllä huomaa selkeästi metsässä. Cubella pikkunäppärä kivikossa kikkailu oli lastenleikkiä kun taas lyhyellä kokemuksella Dune on sellainen "täysillä päin"-tyyppinen fillari. Keulan nosto ja kevennys on jonkin verran työläämpää Dunella pitkän akselivälin ja painolisän vuoksi.
No mitä muuta? Dune suorastaan huutaa kovaa ajamista! Mitä kovempaa sitä paremmalta tuntuu. En mä kyllä kovin urheita suorituksia ole vielä uskaltanut tehdä. Sen verran niljakasta tuolla metsässä on ja takaraivossa kummittelee vielä kuukauden takaiset pannutukset. Kun tasan kaksi vuotta sitten ajoin ensimmäisiä ajoja Cube Stereolla, laskettelin Möskärin jätemäkeä alas kummastellen, että tuntuupa täysillä mäen lasku helpolta verrattuna aiempaan Trek Fuel EX:ään verrattuna. No nyt voi sanoa taas saman: Tuntuipa tuollainen +40 km/h laskettelu muhkuraista mäkeä alas pykälän helpommalta Dunella kuin Cubella. Jos Dune tuntuu vakaammalta kovavauhtisissa alamäissä niin kyllä vielä selkeämpi ero on ylämäissä. Pito on aivan posketon vaikka runttaisi pahaa mäkeä putkelta.
Jousitussäädöt on vielä takapään osalta hakusessa. Sägi on kohdallaan mutta jousitus pohjaa turhan helposti. Pitää tsekata minkä kokoinen volume spaceri siellä ilmakannussa on ja ostaa pykälän suurempi jotta saisi loppujouston progressiivisemmaksi.
Tässä kuosissa (möhkörengastuksella ja Shimanon M647 575g polkimilla) kalavaaka näytti 13,5 kg. Siitä nopealla laskutoimituksella ilman polkimia ja Hans Dampf rengastuksella 12,6 kg painoon. Harmi kun just kesällä revin Noxin vanteista valkoiset teipit pois ja Piken teipitkin vaihtui Stealth mustiin.
Ohjaamo edestä ja takaa. Bongasin tuollaisen limited edition "kullitetun" Renthalin Fatbar Carbonin Bike24:sta. Leveyttä 780mm, nousua 20mm ja painoa 225g. Stemminä Mondrakerin omaa tuotantoa oleva 30mm nysä.
Tässä vielä lähikuvaa Mondrakerin omintakeisesta takajousituksen linkustohässäkästä:
Jousituksen painuessa iskaria työnnetään kasaan molemmista päistä. Tuon linkuston tienoo vaikuttaa sellaiselta paskamagneetilta. Saa nähdä miten laakerit kestää.
Spec list | |||
grammaa | |||
runko | Mondraker Dune XR 2015 | 3654 | |
headset | FSA | 110 | |
haarukka | RS Pike 160mm Avalanche DH open bath | 1890 | |
kiekot | Nox composites Farlow 27,5", id 29mm, Sapim CX-ray pinnat, alu nippelit, X0 navat | 1560 | |
kammet sis. Rattaat ilman BB | Raceface Next SL kammet, Absolute Black Oval 32T narrow-wide ratas, kammen päihin muovisuojat | 460 | |
BB | Raceface | 100 | |
pakka | X01 10-42 | 267 | |
ketju | Sram | 260 | |
takavaihtaja | XTR 11-sp | 223 | |
liipasin | XTR 11-sp | 121 | |
spacerit | 5 | ||
stem | OnOff Stoic FG 30mm | 130 | |
tanko | Renthal Carbon DH 780mm, 20mm rise | 225 | |
tupit | Cube lock | 90 | |
etujarru pl. Levy | XTR Race | 190 | |
takajarru pl. Levy | XTR Race | 205 | |
etulevy sis.ruuvit | XT 180mm | 145 | |
takalevy sis. Ruuvit | XT 180mm | 145 | |
adapterit | etu pm-pm, taka pm-pm | 30 | |
tolppa | 9point8 Fall line | 608 | |
kiristin | Mondraker | 30 | |
vaijerit | Jagwire | 100 | |
erinäiset ruuvit, rasva yms | 90 | ||
satula | SDG Bel-Air 2.0 | 250 | |
eturengas | Schwalbe Magic Mary 2.35 | 952 | |
takarengas | Continental Trail King 2.4 | 950 | |
litkut | Stan | 130 | |
yht g | Ilman polkimia | 12920 | |
polkimet | XTR | 330 | |
M-647 | 575 | ||
polkimien kanssa | 13250 | 13475 |
Kommentit